In ons bloed circuleren afweerstoffen, ook wel immuunglobulinen genoemd. We kunnen niet zonder, ze beschermen ons tegen infecties door allerlei bacteriën.

Immuunglobulinen zijn eiwitten die worden gemaakt door cellen van het afweersysteem, als reactie op een vreemde indringer in ons lichaam. Deze afweereiwitten hebben de vorm van de letter “Y”. Het “vork” deel heeft een variabel uiteinde, speciaal gemaakt om die vreemde indringer te herkennen en eraan vast te gaan zitten. De “steel” heeft een niet-variabel stuk, wat het constante deel wordt genoemd. Dit deel is van ieder afweereiwit dus hetzelfde. Dit constante deel kan samenwerken met andere cellen van het afweersysteem die een speciale receptor (soort ontvanger) voor dit constante deel hebben.

Een binnengedrongen bacterie wordt beladen met specifieke afweerstoffen, en de effectorcel (= eetcel) van het immuunsysteem kan hem nu vastpakken via die receptoren voor het constante deel van de afweerstoffen en doden. Zonder tussenkomst van de afweerstoffen kan de effectorcel de bacterie niet binden en doden. De bacterie kan zich dan vermenigvuldigen en een infectie veroorzaken, bijvoorbeeld een oorontsteking of longontsteking. Afweerstoffen zijn dus noodzakelijk bij het opruimen van bacteriën.

De mens kent 5 grote categorieën (klassen) van afweerstoffen, elk met een eigen taak. Deze 5 klassen zijn IgA, (immuunglobuline A), IgM, IgG, IgD en IgE. IgD en IgE hebben geen directe afweertaken, maar de drie andere wel.

Voor de afbeeldingen verwijzen we je graag naar de brochure.