Een afweerstoornis draag je je hele leven bij en kent goede en slechte momenten.

Zelf ga je daardoor ook door verschillende periodes heen, waarbij je soms vaak naar het ziekenhuis moet voor onderzoek, behandelingen of opname. Waardoor je niet altijd goed bereikbaar of je wat minder in je vel zit. Ook is het heel goed mogelijk dat je de ene dag meer energie hebt, en dus veel meer aan kunt, dan een andere dag.

Jouw afweerstoornis kan een grote rol spelen in je dagelijks leven, maar ook in die van de naasten om je heen. Om sociale contacten aan te gaan en te onderhouden kan in bepaalde periodes veel van je vragen, maar juist dan kan een goede vriend of vriendin je helpen.

Een kopje koffie, een klein berichtje of even facetimen kan je toch even die lach en energiemomentje geven die je zo goed kan gebruiken.

Belangrijk is wel dat je altijd goed je eigen grenzen in de gaten houdt, want anders kan dit negatief werken op jouw aandoening. Bespreek jouw grenzen dus goed met jouw dierbaren, betrek ze erbij en geef ze uitleg wat jouw ziekte met je doet. Duidelijkheid naar je omgeving geeft ruimte voor begrip en geduld.

Hierbij een paar tips die je kunnen helpen:

  • Probeer informatie te verzamelen over jouw ziekte en geef deze aan je vrienden, dit voorkomt een hoop uitleg. Zo heeft jouw omgeving de tijd om rustig te lezen wat jouw aandoening inhoudt. Bekijk bv. onze folders eens onder het kopje ‘Downloads (brochures)’.
  • Krijg je behandelingen, onderzoeken, of heb je een opname in het ziekenhuis, geef de datum of data aan je naasten door. Dit geeft je naasten de mogelijkheid om je te steunen. Ook begrijpen ze dan beter dat je rond die tijd of periode minder goed bereikbaar kunt zijn.
  • Plan niet alles van te voren, dit voorkomt teleurstellingen. Je weet namelijk nooit of je onverwachts een opname hebt of die dag minder in je energie zit.
  • Plotseling energie over? Een spontaan afspraakje kan soms net zo gezellig zijn!
  • Was je handen en zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Vraag dit ook van je naasten.
  • Denk ook aan de omgang met lichaamscontact, handen schudden en zoenen. Bepaal hoe jij hiermee om wilt gaan en leg dit ook je vrienden uit.
  • Zijn je vrienden verkouden of ziek, stel dan het bezoek uit of bedenk een andere oplossing om elkaar toch te kunnen spreken of te zien. Tegenwoordig kan heel veel online.
  • We leven gelukkig in een tijd waar we op veel verschillende manieren kunnen communiceren. App'en, (video)bellen, e-mailen, maar ook een ouderwetse kaart per post is een manier om in contact te blijven.

Hulp vragen

Toch kan het soms erg moeilijk zijn om met je afweerstoornis om te gaan. Niet iedereen begrijpt goed wat een afweerstoornis is of kan er begrip voor opbrengen.

Voel je je daardoor alleen, schuldig of onbegrepen, vraag dan om hulp. Maak je gevoel bespreekbaar met je zorgverlener, arts of verpleegkundige. Zij kunnen jou advies geven en eventueel helpen met het vinden van gepaste hulp van bijvoorbeeld een lotgenoot, maatschappelijk werker, mantelzorger of psycholoog.