Bewegen is altijd goed, dus ook bij een afweerstoornis. Beweging kan een positief effect hebben op jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid, gemoedstoestand en acceptatie.

Voor mensen met een afweerstoornis is het goed om elke dag naar buiten te gaan en te bewegen.

In beweging komen of actief bezig zijn is voor iedereen anders. De één vindt dit in actief sporten en de ander doet dit stap voor stap, en loopt een rondje om het huis of naar de supermarkt. Het maakt niet uit hoe lang of hoeveel je beweegt, zolang je maar beweegt in de mate dat bij jou en je energie past.

Een paar voordelen wat beweging heeft op je lichaam:

• Kleinere kans op hart- en vaatziekten,
  • Minder risico op verhoogde bloeddruk,
  • Versterkt je spieren en botten,
  • Bewegen kan je positieve energie geven,
  • Beter slapen,
  • Het geeft je de kans even je hoofd leeg te maken,
  • Bewegen kan je een positief gevoel geven en stress verlagen en
  • Je kan er plezier aan beleven.

Beweging is voor iedereen goed, dus vraag een vriend, vriendin, familie of collega of die gezellig met je meeloopt. Op deze manier breng je tijd door met bekenden en ben je actief bezig!

Hulp nodig om actiever te worden?

Kijk eens bij jouw in de buurt voor een fysiopraktijk of een sportschool. Geef aan dat je een afweerstoornis hebt, zodat er een gepast beweegschema (of programma) opgesteld kan worden waarbij  jij je ook goed voelt.

Ook kan je eens kijken of er een wandelvereniging in de buurt zit. De kans is groot dat daar wandelmaatjes te vinden zijn.

Mocht jij je hierover toch onzeker voelen of niet goed weten hoe je het moet of wilt aanpakken, neem dan contact op met je zorgverlener. Zij kunnen je hierover ook altijd goed advies geven.