Bewegen is altijd goed, dus ook bij een afweerstoornis. Beweging kan een positief effect hebben op jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid, gemoedstoestand en acceptatie.

Voor mensen met een afweerstoornis is het goed om elke dag naar buiten te gaan en te bewegen.

In beweging komen of actief bezig zijn is voor iedereen anders. De één vindt dit in actief sporten en de ander doet dit stap voor stap, en loopt een rondje om het huis of naar de supermarkt. Het maakt niet uit hoe lang of hoeveel je beweegt, zolang je maar beweegt in de mate dat bij jou en je energie past.

Een paar voordelen wat beweging heeft op je lichaam:

  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten,
  • Minder risico op verhoogde bloeddruk,
  • Versterkt je spieren en botten,
  • Bewegen kan je positieve energie geven,
  • Beter slapen,
  • Het geeft je de kans even je hoofd leeg te maken,
  • Bewegen kan je een positief gevoel geven en stress verlagen en
  • Je kan er plezier aan beleven.

Beweging is voor iedereen goed, dus vraag een vriend, vriendin, familie of collega of die gezellig met je meeloopt. Op deze manier breng je tijd door met bekenden en ben je actief bezig!

Hulp nodig om actiever te worden?

Kijk eens bij jouw in de buurt voor een fysiotherapiepraktijk of een sportschool. Geef aan dat je een afweerstoornis hebt, zodat er een gepast beweegschema (of programma) opgesteld kan worden waarbij jij je ook goed voelt.

Ook kan je eens kijken of er een wandelvereniging in de buurt zit. De kans is groot dat daar wandelmaatjes te vinden zijn.

Mocht jij je hierover toch onzeker voelen of niet goed weten hoe je het moet of wilt aanpakken, neem dan contact op met je zorgverlener. Zij kunnen je hierover ook altijd goed advies geven.

Voeding

Gezonde voeding is altijd belangrijk, ook bij een afweerstoornis. Voor mensen met een afweerstoornis geldt geen speciaal dieet. De richtlijnen die in zijn algemeenheid gelden voor gezonde voeding gelden ook voor mensen met een afweerstoornis. Dat houdt in veel groente en fruit, volkoren producten, meer plantaardig en minder vlees, een keer per week vette vis, onverzadigde vetten om in te bakken en drinken zonder suikers. 

Wel komt het regelmatig voor dat mensen met afweerstoornis of door bijkomende ziekten ondervoed zijn. Het kan zijn dat sprake is van ondergewicht of dat er sprake is van tekorten in vitamines en mineralen. Ook kan door medicijngebruik juist sprake zijn van overgewicht.
In alle gevallen geldt: bespreek dit met je arts en/of neem contact op met een diëtist.

In de basisverzekering is 3 uur vergoeding voor dieetadvisering opgenomen. Aanvullende verzekeringen bieden vaak een uitbreiding op dit aantal uur.