Erfelijk

Hierbij praten we over eigenschappen in de genetische code die de aanleg van een individu bepaalt; het kan daarbij gaan om uiterlijke kenmerken zoals de kleur van de ogen, maar ook om de aanleg voor een bepaalde ziekte. De manier waarop de eigenschap aan de volgende generaties wordt doorgegeven kan verschillen en hierdoor kan een afwijking vaker of minder vaak binnen een bepaalde familie voorkomen.

Een manier van overerving is de geslachtsgebonden overerving. Daarbij zit de fout in de genetische code op een geslachtschromosoom (het X-chromosoom). Vrouwen zijn daarbij draagster (omdat zij een "reserve" X-chromosoom hebben, zijn ze zelf geen patiënt) en kunnen de ziekte op hun zonen overdragen. Gemiddeld is 50% van de zonen aangedaan en 50% van de dochters draagster. Een voorbeeld van deze geslachtsgebonden (X gebonden) overerving is XLA (zie verder in onze brochure hierover).

De andere vorm van overerving is autosomaal, dus gebonden aan een ander chromosoom dan de geslachtschromosomen. Afhankelijk of het om een zogeheten dominante of recessieve aandoening gaat, zullen meer of minder personen in een familie zijn aangedaan. Een belangrijk onderwerp is tegenwoordig genetische planning. Veelal is onderzoek op genetische afwijkingen mogelijk.