Termen

Enige toelichting op gebruikte termen

De term "immuundeficiënties" kan in het Nederlands vertaald worden met "afweerstoornissen", dat is: stoornissen in de afweer tegen infectieziekten.
"Primair" betekent in dit verband dat er geen oorzaak van buitenaf is aan te wijzen. Dit in tegenstelling tot de secundaire afweerstoornissen die optreden bij aandoeningen zoals bijvoorbeeld suikerziekte (veel huidinfecties, urineweginfecties) en bloedziekten als leukemie, maar ook als gevolg van gebruik van bepaalde geneesmiddelen (zoals prednison) en virusinfecties (bekendste voorbeeld: AIDS).

Wanneer na veel onderzoek geen oorzaak kan worden aangetoond voor het optreden van abnormaal veel infecties dan wordt om die reden gesproken van een primaire immuundeficiëntie.

Er bestaat vaak verwarring over de termen "erfelijk", "familiair" en "aangeboren", Daarom willen we proberen enige verduidelijking te geven.

Erfelijk    Aangeboren   Familiair

SAStweet

Onzichtbaar zichtbaar maken.. Het is zo belangrijk dat er meer zichtbaarheid komt voor het leven met een afweerstoornis #WPIW2017

by SAStweet