Problemen levering Nanogam

De afgelopen tijd is Nanogam niet optimaal beschikbaar geweest. Het kan zijn dat patiënten voor 1 of 2 behandelingen geleverd hebben gekregen in plaats van de gebruikelijke 3 maanden of omdat de dosis op andere dan de gebruikelijke wijze werd samengesteld.

Dit komt doordat de vraag naar Nanogam harder is gestegen dan verwacht. De vraag oversteeg zelfs de totale productiecapaciteit. Sanquin heeft daarop actie ondernomen door de capaciteit te vergroten. De aanpassing van de productie heeft plaatsgevonden, de installatie is opgeleverd en aan de regelgevende instanties is goedkeuring gevraagd om gebruik te maken van deze extra capaciteit. Wij wachten deze goedkeuring af die deze zomer wordt verwacht.

Tot die tijd doen we natuurlijk ons uiterste best om Nanogam voor een ieder beschikbaar te stellen. Tot op heden lukt dat dankzij de medewerking die we van apotheken, artsen en patiënten ondervinden.

Sanquin verwacht dat de beschikbaarheid van Nanogam na de zomer geleidelijk aan zal verbeteren resulterend in een normale beschikbaarheid van alle afvullingen.

Ruud Zoethout
Marketing manager Plasmaproducten